Hamil slps 7 thn, mak mertua bg mkn cucur jawa. Aku gugur. Tiap2 hari masak dlm stor

Gambar sekadar hiasan. Assalam. Terima kasih min kiranya dapat siarkan kisah saya, dan saya mnta tolong hidekn profil saya, terima kasih. saya seorang suri rumah dan tidak berkerja, saya tinggal di rumah mertua yang mana adik2 dan kakak ipar juga tinggal bersama walupun dah berkahwin. Hujung bln 12 ni cukup 14 tahun usia perkahwinan saya, Alhmdulillah Allah panjgkn jodoh saya walaupun macam2 dugaan saya hadapi.

Dan brmulanya perjlanan suka duka hdup saya lepas sebulan brgelar menantu. Famly mertua macam tak boleh nak terima kehadiran saya, saya dimaki hamun oleh ipar2 bila saya buat silap, tapi saya sabar sebab sedar diri menumpang di rumah orang.

Adat menumpang macam tu laa. Saya pun tak tahu apa yang tak kena tinggl di rumah orang. Semua kerja saya buat,tpi ad je yang dorang tak puas hati.

Setahun berlalu saya di suruh buat dapur asing walupun duduk satu rumah. Saya memang tak ade duit untuk beli barang2 dapur, saya minta suami jualkan cincin kawin, dapat la beli tong gas dan barang2 lain.

Saya kemas stor dan masak dalam stor. Suka duka hidup saya hanya Allah yang tahu. Rezeki saya Allah yang tentukn.

Saya disahkn pregnant 2 bulan, setelah ikhtiar macam itupun selepas 7 tahun perkhwinan. Tapi dah trtulis bukan rezeki saya untuk jadi seorang ibu, saya gugur.

Sehari sebelum gugur mertua ada bagi cucur jawa. saya makan tanpa thu niat buruk orang, petang tu juga saya turun drah. Rupanya mertua ada cmpurkn nisan tebu. Buktinya saya dngar borak dengan anak pmpuan dia pasal makanan tu.

Saya tnya dan mertua mengaku, saya mnangis semahunya. Saya redho jika itu bukan rezeki saya. Trgamak mak mrtua buat macam tu pada mnantu sendiri.

Entah ap yang mertua skit hati pun saya tak tahu. Setelah saya kegguran, saya di uji lagi. 10 tahun kawin kantoi suami cuurang dengzn janda anak satu. Saya dn suami pjj, sebab suami kntraktor.

Satu hari suami call dan minta nak kawin lagi dan jika saya tak izinkan suami akan bawa janda tu nikah lari di seberang. Saya rasa dunia saya terus gelap. Saya tak ade semngat untuk hidup, hari2 menangis, tak boleh tidur fikirkn apa salah saya sampai suami tergamak cuurang. Semuanya sebab tak ade anak, itu puncanya. Suami akan balik semnggu sekali.

Dan semnggu sekli lah kmi gduh dan suami akan pkul dan tampar saya. Tak ade sape pun yang tolong. Mak mertua dan ipar2 hanya diam. Saya call mak ayh dan ceritakan semuanya.

Keputusan saya, saya kemas barang2 dan keluar dari rumah dan balik kampung mak saya. Bila suami dapat tahu, suami cll dan minta maaf dan jnji tak kan buat lagi.

Sangkaan saya meleset, suami ulang lagi berjumpa dengan janda tu. Saya buat fb dan stalk fb janda tu. Saya viral gambar janda tu dengan suami, apalagi terus meroyan.

Saya minta jnda tu tngglkan suami, kalau tak saya akan buat report. Alhmdulillah settle semuanya. Suami pun sekarang dah berubah, syukur sangat.

Sekarang suami dilantik mnjadi orang kanan ustaz di sebuah sek tahfiz di daerah ini. Doakan rumah tngga saya berkekalan hingga ke syurga, in shaa allah.

Doakan juga saya dikurniakan zuriat oleh Allah. Aamiin. komen yang baik2 sja, sebab saya taknak stres baca komen yang tak baik.

Apa reaksi warganet, ramai yg bg nasihat dan kongsi pengalaman. Menarik.

Zanariah Zana, 14 tahun biarkan diri tersksa dan dihina,mcm dah tak ada mak ayah kenapa sanggup biarkan hidup awak hncur gn org tak ada tanggungjawap ni,kesabaran awak selama ni sesia je klu org dah tak sudi balik lah kepangkuan keluarga tiada apa yg nak diharapkan lagi,binalah hidup baru sayangilah diri sendiri,awak bangkit lah bela diri sendiri.

Jgn dibiarkan lagi diri jadi bahan hinaan org kuatkan semangat lalui hidup ini, keluarga awak masih ada mintalah sokongan dari mereka,apa2 pun diri sendiri kena kuat utk mulakan hidup baru….muga ada kebahagiaan buat awak.

Zarina Md Noor, dah kau tak kerja kenapa nak pjj dengan suami? duduklah dengan suami dari mula2 kawin. Kata suami kontraktor, tapi sengkek nak beli tong gas pun kena gadai cincin, awal2 lagi dah buat silap. Duduk jauh dgn suami, suami xde tanggungjawab. org perempuan zaman sekarang kena pandai cari duit, baru orang tak hina kita dek.

Rizal Rodzuan, Takpelah kak, dah tu yg kak nak, klu cakap lebih2 nanti kak stress so doa yg baik2 je la semoga kekal bahagia hingga akhir hayat insyaallah. Yg penting dok dgn suami dah kak surirumah takde anak so takde alasan kenapa takleh dok sama suami kan, semoga ada rezeki anak 1 hari nanti insyaallah.

Emiey Liyana, Yg lpas too nk buat macam mana..tt dah redho..pilihan kt tgn tt..klau suami dh keje tetap ade rezeki lebih,bincang dk asing dgn mertua..too lebih baik..sampai aty mertua buat menantu keguguran..pdhal too bakal cucu dye..

Suami alasan nk kawin lain sbb ank..tp suami pk x isteri gugur sbb mak dye n stress dgn family dia. sementara xde anak lagi..ikhtiar cari keje..kumpul duit..bantu suami cari rumah sewa..kalau suami buat hal lagi dh ada duit utk buat keputusan nk p mana lpas ni.

Sarah Wan, Tt taknak kena komen kecam2, tp aku rs nk kecam jgk.. Kalau aku jd tt, aku be rambus dr hidup suami dan family suami.. Lelaki ni jenis crang, tetap crang jgk takdenye nk brubah kcuali lelaki tu jatuh skit ke, baru lah brubah… Ade plak dengan mil lahanat yg mcm tu, hadapla mslh yg akn timbul lps ni… Lepas ni luahan part 2 plak bakal menyusul… Tak paham dengan pmpn mcm ni.

Jamilah Amir, nak komen tapi takut puan stress pulak. bukan apa saya cuma nak komen takut suami puan nak nikah lain dgn ustazah. tentu ramai ustazah yg berkenan dgn suami puan sbb depa tau suami puan dah lama kawen xde anak. yg tu saya nak habak tapi takut puan stress pulak . jadi saya pun xmau habak la.

Anna Hakim, Hurm buat dapur lain pn kna gna duit sis ka.. laki sis apa funtion? Mmg papa kedana ka mcm mna… Smpai cincin sis yg perlu jual… Sis jgn jdi bodoh la.. nt preg lg.. gugur lg sbb mentua yg x ingt dosa… Snggup bn0h cucu. Sis bertahan sbb org2 mcm ni ka? Adui…. Ksian… Lg 1… jgn pcya sgt org yg tiba2 berubah. Oya kalau x mau tgk komen myakitkn x payah meluah sni.. pendam ja sorg2.

Eli Kirana, Ade pompuan jenis setia sbb pada dia perkahwinan tu sampai mati, pertama dan terakhir.. walau mcm mn diuji dia tetap tahan demi sebuah perkahwinan.. aku tabik sis ni, teruk camana pun dia tetap terima apa ada nya..

Org luar blh ckp dia bodoh, dia kayu sbb lyn smua mslh yg dtg.. dh dia pilih mcm tu, kita2 yg baca ni just bg semangat n doakan kebahagiaan akan jd milik dia.. org2 yg aniaya dia pasti dpt balasan.. moga suami dia berubah dan lebih hargai dia sebagai isteri.

Jamilah Amir, nak komen tapi takut puan stress pulak. bukan apa saya cuma nak komen takut suami puan nak nikah lain dgn ustazah. tentu ramai ustazah yg berkenan dgn suami puan sbb depa tau suami puan dah lama kawen xde anak. yg tu saya nak habak tapi takut puan stress pulak . jadi saya pun xmau habak la.

Qistina Khadija, respek akk dgn kesabaran awak ni dik..wlu suami jauh awk blh tggl dirumah mil dgn ipar duai..layanan plk mcm tu seolah awk ni takde keluarga takde maruah..napa nak sedih2 kan hidup awak mcm tu?? ajak suami pindah rumah lain.dh bebelas tahun kwin masih nak duk ngan mil lg ke.

Mira Loly, kalau itu keputusan akak ,semoga akak bahagia hingga ke jannah .. ye betul alam rumah tangga adalah alam yang kena tempuh dengan dugaan, dalam dugaan tu ada cacian ada kesedihan, ada rintihan tapi akak kena kuat kalau itu jalan yang terbaik teruskan akak.

Sumber : KRT