” Ibu memaksa kami masukkan duit tidak kira gaji ke xgaji “

Gambar sekadar hiasan : Assalamualaikum warga krt .. admin tolong hide fb ni .. aku kongsi media social dengan isteri .. aku merupakan suami kepada seorang isteri .. dan kami baru berkahwin .. Kami berdua tiada masalah apa apa tetapi ibu saya sendiri .. Kalau diikutkan ibu saya juga tiada masalah, cuma kadang kadang sebagai anak anak .. kami merasakan ibu kami terlalu ikutkan perasaan .. Jauh di sudut hati kami sebagai anak beranak ..

Kami amat menyayangi ibu kami .. Ceritanya bermula, ibu menyatakan hasrat untuk membuat rumah .. kami anak beranak yang lain bersetuju .. Tetapi ibu kadang kadang memaksa untuk kami memasukkan duit tanpa mengira gaji tidak gaji .. awal bulan tengah bulan hujung bulan ..

Kami ada menyara adik yang masih menuntut di pengajian tinggi .. Seperti yang sedia maklum, adik beradik taksemua perangai sama kan .. ada yang hulur ada yang tidak .. saya faham .. saya dan adik beradik yang masih mampu .. saya hulurkan ..

Buat pengetahuan semua, ibu saya pernah jumpa ustaz untun putuskan hubungan saya dengan yang kini isteri saya sekarang .. Katanya isteri sekarang melarang dan menghabiskan duit saya.. Saya sedih seorang ibu berbuat demikian.

Ayah saya dan ibu saudara yang lain marah akan tindakan ibu saya yang agak keterlaluan .. Untuk pengetahuan semua isteri saya anak orang senang .. Emas penuh melilit badan .. Harta peninggalan emak dan ayahnya pun boleh untuk menampung hari tua kami andai kata pulang ke kampung ..

Semua kemahuan dibeli pakai wangnya sendiri .. Dan dia tidak pernah melarang untuk saya menghulurkan wang kepada ibu saya .. Saya yakin isteri saya tahu akan hal ni .. dan kecewa perbuatan ibu .. Tetapi dia seakan akan tidak tahu dan berbuat seperti biasa ..

Saya pernah terjumpa notes lebih kurang macam diari isteri saya, dia ada mengatakan “Ayah, ayah pernah bagitahu yang setiap ibu bapa dan anak dari keluarga lain didikan lain lain, saya cuba untuk mengikut rentak dan tunjuk ajar sesebuah keluarga, tapi ianya sangat berat” .. Isteri saya anak yatim piatu

Perkongsian dari lelaki ini mendapat perhatian netizen di page kisah rumah tangga. Ramai yang kagum dengan sifat baik yang ada pada lelaki ini dan isterinya. Sangat taat kepada kedua ibu bapa walaupun ibunya pernah mengh4ncurkan hidupnya dan isterinya. Ini antara reaksi warga net. KISAH KEDUA DI BAWAH LAGI MENARIK. MISTERI TENTANG HUBUNGAN NENEK DAN CUCU. ADA YANG TIDAK KENA PADA SI KECIL SETIAP KALI BERJUMPA NENEKNYA, MACAM2 PERANGAI ANEH. APA AGAK AGAKNYA YANG TIDAK KENA. 

Zaza : Ibu..Dunia akhirat kita..apatah lgi ank lelaki..ibu yg brhak..Tapi isteri juga permata..penyeri hidup berumahtangga..Dan isteri ada lah ibu pada ank2..Kedua hati nk dijaga..se elok2nya bagitahu ibu kita..apa yg rasa trpendam..luahkan..Bagi ibu fham…atau pun adik bradik trdekat..cakap kat ibu tu..Dia ibu pasti dia faham..Bab isteri..pyah nk jumpa cam tu..jngn sia siakn

Ainie :Sedihnya..Bini awk baik..Jenis tak berkira janji bahagia..hati die cantik..dgr nasihat org …klo awk lepaskn awk yg menyesal..

Kne pandai fikir..amek pen kertas..Plan apa nk buat…point penting mak tak suka bini awk..

Sb nk duit tt semua bg kat mak tt..
Ni point nya..jd jgn cer4i…emak tt tu kne bg apa die nk..dpt duit senyap..

Suhana : Kesian isteri yg dpt mertua mcm mak awak.. Percaya pd benda lain bukan pd Allah..
Memang segelintir mertua mcm mak awak sbb kurang pengetahuan agama & kurang didikan…

Selain suka mengikut kata hati dia tanpa memikir hati & perasaan org lain termasuk suami & anak2 sendiri..
Banyakkan berdoa utk mak awak supaya dia berubah ye.. Tak mustahil 1 hari dia akan sedar silap dia..

Hafizah :Sebagai anak lelaki cube lah explain kan pada mak..Kalau x explain kan… Mak X tahu..

Bagi tahu perkara sebenar..
Mak, sekarang tengah bulan.. Poket makin menipis mak..
Kalau tak bagitau… Mak InCik akan selalu ingat poket InCik tebal…Paham ye.

Norazimah : jaga istri awk baik2 itu amanah dari allah untk awk…psl ibu awk tu sntiasa doa minta dgn allah agar di beri prtunjuk…dn cuba tegas dgn nya x slh ank tegur ibu jika seorang ibu tu trlampau prangainya....

KISAH KE 2 : salam min ..tlg hide profile sy ..sy dh brkhwin selama 6thun ..dan dikurniakan anak 2org ..laki(5thun)dn perempuan(7bulan) ..ok macam ni. .sy dengan suami tak de masalah ..tp ada masalah dengan mak sy min ..dulu kitorang duduk kl ..sebab kewangan kitorang balik pindah rumah mak ..

Sebelum pindah sy ada bincang dengan mak..nk tumpang duduk dengan mak sementara suami dapat kerja..mak ckp tak payah tumpang lagipun mak duduk sorang je ..bile s4kit ada ank senang sikit ..tak de nk susahkan org lain..

mak sy ni baik sgt2 min ..kalau kitorang ada masalah mesti mak sy tlg ..yg jadi masalah sekarang ..anak sy yg sulong selalu kurang ajar dengan mak sy ..tengking2 mak sy ..

ludah2 bile bercakap ..sy x biar kan sy selalu pkul dia..tak nak bg dia kurang ajar dengan org tua..anak sy jd memberontak bila dengan mak sy je ..dengan sy suami ok tak de masalah..tp budak min ..

sekejap je dengar pastu dia buat balik…sy bkn nk bukak aib ank sy ..sy cume nk mntak pendapat?macam mana kalau sy pindah rumah?mungkin ni terbaik utk sy didik ank dan jaga hati mak sy?sy kesian kn mak ..sbb mak sy duduk sorang2 ..

kadang2 sy tertekan selalu pkul anak bile anak kurang ajar dengan mak..memang betul cara nak ajar ank ..sy ni ibu min ..lps pkul ank dengan saya2 menangis..bile dengan sy anak tak de masalah..sebab tu sy sedih sy buntu min

Macam ada yang tidak kena pada si kecil ini. Ini antara reaksi netizen mengenai perkongsian ini.

Ibrahim : 5y kecik lg tu puan.sebaya anak sulung sy.cuba cek kenapa dia mcm tu dgn neneknye.sb puan kata dgn org lain dia ok je.cuba puan pantau jgk dgn siapa dia bergaul.tgk bahasa & perbuatan kwn2 & org sekelliling dia jgk.sb umur mcm tu mudah terpeng4ruh.

kite org dewasa pn elak ckp perkataan kesat.sb budak besar tu mudah nk psyko,dia suke dipuji2,pujuk2 & sy suke cerita efek klu ckp benda x elok.sblm jd habit dia kite mst ubah

Haikal : Ada stor kat uma?Itu makan dia…aku jarang nk pkul..cubit ke..tampaq…
xpenah lagi aku gunakan kekasaran pada anak…pasal dia akan jadi kasaq jugak..

caranya mudah…masukkan dalam stor…biaq smpai dia janji xbuat lagi…kadang kalau pkul2 pn kesian gakk berbirat2 badan…tp tu mungkin pilihan terakhir..cuma aku pelik…
kenapa ank aku takut sangat kat mak dia…kalau air tertumpah sikit ja.dia punya gelabah….

mcm nk hadap mahkamah tinggi….
Ada sesetengah budak….bole ditangan2 kan…ada sesetengah cukop dengan psiko ja…ada sesetengah…ckp mcm tu pn dia da paham……

Ainie : Masa dia dah mamai nak tdo, cakap dengan dia, jgn marah nenek, jgn buat nenek, tak baik.. Anak ibu budak baik.. Buat tiap2 mlm sebelum tdo.. Biasa minda separa sedar akan ingat,.. Sy biasa buat mcm tu dgn anak2 ..
Selain tu baca ya latif tiup kat ubun2 niat lembutkan hati, perangai dia..
Cuba la..

Olivia : Cr org yg pndai2 cthnya uztaz2 yg bole buatkan air tuk lembutkan ht bdk..sis kalau buat air tu bc la ya latif tiup kt air tu…bg ank tu mnum.hr2 kena rjn buat.bila dia tdo,rjn2 la bckan surah2 tiup kt ubun2 dia.