Mak mertua suka dtg terjah rumah aku hntr makanan lah, nk dtg borak lah. Aku rimas xde privasi

Foto sekadar hiasan. Hai semua, perkenalkan aku Aisya. Aku baru setahun lebih berkahwin dengan seorang guru. Kami menyewa 1 blok yang sama dengan rumah mertua, dan hanya jarak 10km dari rumah ibu bapaku.

Alhamdulillah kedua ibu bapa kami orang baik-baik, dan suamiku juga jenis yang rapat dengan keluarganya.

Pada mulanya aku tak kisah tentang jarak rumah yang dekat dengan mertua, tapi lama kelamaan makin terasa yang tiada boundaries antara mertua dengan kami.

Masa aku baru habis pantang, aku tengah duduk sarapan sebelah baby yang tidur. Aku hanya pakai baju tidur yang tak berlengan. Suamiku dah keluar bekerja.

Tiba-tiba aku dengar pintu grill rumah aku dibuka. Aku pun suspen siapa pula ini.

Rupanya mak mertua aku datang (aku dah tak ingat apa tujuan dia datang) dan main masuk je menggunakan kunci spare yang kami tinggalkan untuk emergency kat rumah mertua. Masa ni aku dah tak selesa tapi aku layankan aja.

Kemudian ada 1 weekend kami suami isteri dah bangun tapi masih baring-baring di katil, kejadian sama berlaku lagi. Mak mertua aku datang terjah macam itu aja tanpa maklumkan kedatangannya.

Kali ini aku cakap dengan suami aku tak selesa, tak ada privasi. Suami aku rasa yang sama jadi dia pesan pada mak dia lepas ni kalau nak datang call dulu.

Lepas kejadian tu, mak mertua aku akan call sebelum datang. Tapi dia call bila dah ada depan pintu rumah aku. Dia call “Aisya, mak ada depan pintu ni.” Selalunya dia datang untuk hantar makanan.

Memang aku bersyukur selalu dapat makanan, tapi lama kelamaan aku jadi benci keadaan macam ni. Bila dah ada depan pintu rumah, tak kan aku nak kata eh tak boleh masuk. Mak baliklah.

Kadang-kadang rumah aku bersepah, kain baju belum selesai, aku sendiri tak terurus sebab tengah buat kerja rumah, aku tak suka orang datang.

Kalau nak kata datang tanya khabar, sebenarnya hari-hari mak mertua aku akan call aku bersembang dan aku layankan.

Kadang-kadang pagi call aku, malam call anaknya pula. Sehari berkali-kali call. Jujur aku sangat rimas tapi bolehlah aku sabar dan layan kalau sekadar panggilan telefon. Tapi bab datang rumah tu memang aku rasa jengkel sangat.

Kemudian, ada satu lagi yang jadi masalah. Aku dan suami hanya pernah bercuti berdua dengan baby dua kali saja sejak kahwin.

Tapi kami dah pergi bercuti dengan keluarga mertua sebanyak 5 kali. Kenapa aku sampai buat kira-kira macam ni?

Sebab setiap kali aku dan suami plan untuk ke mana-mana masa cuti sekolah, mak mertua aku nak ikut bercuti sekali. Setiap kali.

Dan ada satu kali cuti yang dia tak ikut, dia akan call kami tanya macam-macam, macam mana hotel, baby macam mana meragam tak.

Pada aku, benda tu semua boleh kita sembang nanti lepas kami balik. Aku pernah staycation di KL dengan suami dan baby, malam tu mak mertua call suami tanya benda-benda biasa tu.

Aku jadi rimas sangat dengan keadaan ini. Sekarang ni next cuti sekolah dia dah booking nak ajak kami semua dengan adik-adik ipar ke Ipoh. Walhal cuti sekolah sebelum ini kami baru pergi bersama-sama ke Melaka.

Suami aku pun buntu nak suarakan macam mana sebab ialah mak sendiri kan. Takut kecil hati pula. Aku pun buntu.

Aku selalu tertanya-tanya salahkah kalau aku nak sedikit privasi dalam rumahtangga kami? Salahkah kehendak aku nak pergi bercuti berdua dengan suami dan anak?

Kadang-kadang hubungan aku dan suami sendiri pun tak berapa baik, baru lepas gduh jadi aku fikir salah satu cara nak bagi rapat semula ialah bercuti berdua.

Nak spend masa bersama sebab hari biasa dah sibuk dengan kerja. Salahkah kalau aku berfikiran begini?

Part 2.

Hai semua, perkenalkan aku Aisya. Ya akulah TT untuk tajuk Privasi Suami Isteri yang mengundang kontroversi hari tu. Sudikah baca confession kedua ini andainya tersiar?

Aku rasa terpanggil untuk ucapkan terima kasih pada semua yang beri komen membina, yang cuba memahami situasi aku, dan pada yang komen buruk tu, aku anggap tidak faham situasi keseluruhan aku.

Mungkin aku tak ceritakan dengan detail backgroundku, jadi ramai tak nampak keadaan sebenar. Kali ni aku cuba cerita serba sedikit.

Aku adalah satu-satunya anak perempuan ibuku, dan aku juga menantu perempuan sulung untuk mak mertuaku yang ada 3 orang anak lelaki.

Awal tahun ini, alhamdulillah mak mertuaku dah dapat seorang lagi menantu perempuan yang kini tinggal lebih kurang 15km dari rumah mereka.

Ibu tinggal berdua saja dengan ayahku yang menghidap k4nser hati tahap akhir, dan mak mertuaku tinggal bersama ayah mertuaku dan seorang adik iparku yang belum berkahwin.

Mak mertuaku tidak keseorangan, ada suami dan anak, dan ada kawan rapat yang rajin ajak pergi ke pasar bersama-sama.

Jadi, berkenaan cuti bersama keluarga yang aku katakan sebelum ini, sebenarnya aku belum pernah bawa keluarga sendiri bercuti bersama suami. Aku memang berhasrat macam tu, cuma agak sukar nak buat plan dalam keadaan kesihatan ayahku yang tak menentu.

Dan memandangkan setiap kali cuti dah dirancang oleh orang lain, maka hasrat tinggal hasrat saja. Hehe. Jadi itulah yang aku cuba dapatkan dari suamiku sekarang. Bercuti berdua, dan juga bercuti bersama keluargaku pula.

Buat yang berkata mungkin mak mertuaku dah sibuk bekerja dulu, jadi baru sekarang nak bercuti, tidaklah. Mak mertuaku dah lama jadi housewife, sebab tu dia memag hebat memasak.

Tapi ayah mertuaku dulu selalu outstation, jadi akan bawa satu keluarga ikut sama, selalunya ke Hibiscus di PD. Best tempat ini. Dan mahal.

Aku dan keluarga memang tak pernah jejak kaki ke sana. Dan bila ayah mertuaku dah pencen, mereka juga sering ke Cameron Highlands berdua pada hujung minggu. Romantik kan?

Kami pernah juga plan nak pergi Cameron, pergi Hibiscus berdua, dan suamiku ni memang rajin bersembang dengan maknya jadi terlepaslah cerita tentang plan kami itu. Dan dua-dua plan kami itu mak mertuaku nak ikut serta.

Aku juga bukan housewife, tapi aku bekerja dari rumah. Aku menguruskan company kecil-kecilan yang diusahakan dengan abangku, dan jualan makanan kecil-kecilan yang diusahakan dengan suamiku.

Suamiku guru swasta yang gajinya tak begitu tinggi, jangan anggap semua guru swasta masyuk ya hehehe.

Jadi pada yang kata aku menumpang kesenangan suami, hehe tidaklah. Bahkan aku turut menyumbang 70% perbelanjaan rumah. Tak apa, itu tak jadi masalah buatku asalkan kami terus berusaha bekerja bersama-sama.

Jadi apa yang aku cuba isukan ini ialah masa aku di rumah aku bekerja dan juga menguruskan rumahtangga dan anak kecil. Bila mak mertuaku datang, dia akan duduk bersembang berjam-jam. Jadi ini yang agak mengganggu masaku.

Di samping isu pakaianku yang tidak sopan di rumah, ada yang kata tak apa, mak mertua je pun. Tidak pada aku, sebab depan ibuku sendiri pun aku tak pernah pakai sleeveless. Memang diajar begitu. Jadi mana mungkin dengan mak mertua aku akan lagi kurang segan kan?

Ada juga yang sarankan aku supaya cuba adapt dengan keluarga mertua. Alhamdulillah mereka jenis easy going jadi memang senang nak adapt.

Antara perkara yang aku rasakan susah buat aku, tapi aku dah berjaya buat sekarang ialah borak di telefon dengan orang lama-lama. Hanya dua orang saja yang aku boleh borak di telefon lama-lama iaitu suamiku dan seorang kawan rapatku.

Jadi bila mak mertuaku jenis suka telefon setiap hari untuk borak kosong, aku akui memang sangat susah untuk aku biasakan.

Tapi sekarang dah ok, sebab aku cuba fahami yang mak mertuaku tak pernah ada anak perempuan jadi bila ada ni dia jadi seronok bersembang. Aku layankan dan sesuaikan diri dengan keadaan itu.

Walaupun hakikatnya ibuku sendiri tak call setiap hari begitu dan tak datang ke rumahku tanpa makluman.

Jadi untuk yang komen kata aku tak layan mak mertua macam ibu sendiri, salah tu. Sebab ibuku sendiri tak meminta hingga begitu layanannya walaupun aku satu-satunya anak perempuannya.

Sebenarnya yang mendorong aku tulis confession tempoh hari ialah, sepanjang minggu itu aku dan anakku dah luangkan masa dengan mak mertua.

Hari Isnin aku bawa anakku ke rumahnya. Selasa aku di rumah. Rabu aku bawa mak dan ayah mertua ikut serta aktiviti swimming anakku.

Khamis aku bawa anakku ke rumahnya lagi. Jadi hari Jumaat aku bercadang untuk siapkan kerja-kerjaku, dan waktu itulah mak mertuaku call. Katanya nak hantar lauk.

Aku katakan ok tak apa, nanti tengahari aku minta suamiku naik sekejap ke rumahnya untuk ambil makanan.

Suamiku akan balik lunch di rumah sebelum ke sekolah semula pada waktu petang. Ok bilaku katakan macam tu, mak mertuaku setuju untuk tunggu suamiku naik.

Aku pun sambung kerja. Kemudian berhenti sebentar untuk menyusukan anak. Aku terdengar grill dibuka. Mak mertuaku call, katanya dia di depan rumah untuk hantar makanan.

Aku katakan aku sedang menyusukan anak, boleh mak letak di rak kasut saja. Tapi mak mertuaku kata nak buka pintu rumah sekejap, nak tengok cucu. Jadi dia pun masuk sendiri dengan kunci emergency yang aku cerita tu.

Kalau kalian dalam situasi ini, apa perasaannya? Aku akui ketika itu aku rasa marah macam nak menangis, sebab dah dipersetujui tadi untuk suamiku naik ambil di atas.

Kenapa senyap-senyap datang juga lepas tu? Seperti tak hormat dengan kepvtusanku. Tapi bukan seperti yang kalian katakan, aku tak berlaku biadab pun. Aku layankan, jemput masuk, layan bersembang sambil aku buat kerja sikit-sikit.

Apa yang aku lakukan cuma luahkan pada suami supaya suamiku boleh bagitahu maknya dengan cara terbaik.

Kalau aku ingin berlaku biadab, mungkin aku yang akan terus direct tegur mak mertuaku. Tapi tidak. Sebab aku tahu dia seorang yang baik. Tiada siapa menafikan kebaikannya.

Sebab itu aku juga cuba mencari cara terbaik untuk bagi mak mertuaku faham apa yang aku rasakan.

Mungkin confession hari tu ada ayat yang kedengaran kasar, tapi itu bukan apa yang aku cakapkan pada mak mertuaku. Bahkan aku tak pernah bercakap tentang ini padanya.

Rasa macam dah panjang sangat aku tulis. Akhir sekali seperti yang kalian pesan, hidup ni akan berputar.

Buat pembaca yang komen aku anak derhaka, aku harap kalian ingat suatu hari nanti kalian akan ada anak menantu. Berdoalah supaya kata-kata ni tak berbalik pada kalian.

Buat yang memahami dan cuba beri jalan keluar, terima kasih banyak. Sebak aku baca komen kalian.

Alhamdulilah kami dah dapat ambil langkah pertama seperti yang dinasihatkan dan buat masa ini keadaan semuanya baik, tiada siapa bermasam muka atau tak bertegur sapa.

Alhamdulillah.