Aku rasa tcabar suami madukn aku dgn cleaner, aku tekad bt sesuatu smpai suami tergiilakn aku blk

Foto sekadar hiasan. Salam…Saya nk kongsi pengalaman saya yang sdh 5 tahun bermadu. Saya isteri pertama. Kami sudah berkawin 18 tahun dan kami suami isteri berkerjaya. Apabila saya dapat tahu suami saya sdh 3 minggu berkahwin lain tanpa pengetahuan saya dengan seorg janda bekerja sbg cleaner beranak 3…saya benar2 tak boleh menerima hakikat ini krn selama ini kami sangat bahagia…

jarang bergduh dan suami sangat memanjakan saya. 2 tahun pertama suami berpoligami adalah tahun2 yang sangat mencabar dan menguji rumah tangga kami kerana saya sering mengmuk,

menjadi sangat sensitif dan sering minta dilepaskan. Saya tidak dapat menerima hakikat ini walaupun saya sedar suami saya tlh cuba yang terbaik untuk saya dan anak2.

Dari segi giliran, suami berlaku adil. Nafkah zahir dan batin langsung tak berubah…masih sama spt dahulu.

Namun saya masih tak dpt memaafkan suami sbb tlh menghncurkn kepercayaan saya selama ini.

Beberapa tahun lepas saya jatuh skit dan terpaksa cuti skit selama 5 bulan. Semasa skit, suamilah yang mengurus saya segala2nya walaupun ada maid.

Sebelum pergi kerja. pasti dia akan mandikan saya, suapkan saya makan terlebih dahulu dan akan memastikn saya benar2 selesa.

Begitulah juga bila balik kerja. dia akn uruskan segala2nya. Tidak tidur malam bersengkang mata bila saya skit.

Hanya sekejab2 sahaja dia balik rumah isteri sana. Pada masa itulah saya rasa sangat kasihan dan rasa sangat bersalah pada suami.

Kadang2 saya terfikir. jika dia skit adakah saya mampu menjaganya seperti dia menjaga saya.

pernah dalam keadaan sebak dia berkata. Izinkan dia menjaga saya untuk selama2nya kerana dia sangat sayangkan saya. dan kami telah menangis sambil berplukn.

Menurutnya. Allah telah mentakdirkan beliau berpoligami dan baginya ini adalah ujian Nya untuk menguji sejauhmana kekuatan kasih sayang dan cinta kami.

Selepas sembuh, saya ada menghadiri satu program agama dan kebetulan ustaz itu sedang berceramah tajuk REDHA.

ceramah ini benar2 terkesan dalam hati saya bila ustaz itu kat. semua yang berlaku adalah dari Allah. bahkn sehelai daun yang gugur jg berlaku dengan kehendakNya.

Segala ujian adalah dari Allah dan manusia adalah pelakonnya shj. Yang penting mesti redha supaya hati tenang..

Hanya Allah yang tahu apa yang terbaik untuk hambaNya. Disinilah saya mula berfikir bahawa Allah menguji saya melalui suami…

insan yang saya sayag. jadi kena belajar untuk redha. Jodoh, ajal dan rezeki adalah rahsia Allah.

Bermula dari situlah. saya belajar untuk memaafkn suami sebabb dia suami yang terlalu baik selama ini.Alhamdulillah.

Selepas saya mula belajar untuk memaafkn suami. saya rasa lebih tenang. Dan sekarang kami seolah2 psangan keksih yang sedang bercinta semula.

Suami makin memanjakn saya seperti pengantin baru dan sentiasa buat yang terbaik untuk saya dan anak2.

Walaupun giliran sana, dia berwassap rindu sayang dengan saya. Sentiasa tel semasa waktu bekerja semata2 nak ucapkan rasa rindu.

Kami jadi saling merindu. dia tak pernah lupa tel saya sebelum tidur semasa di sana. Tapi jika giliran saya, tak nampak pulak dia tel sana sebelum tidur.

Jika di sini langsung tak boleh berenggang seolah2 sudah lama tidak berjumpa sedangkan baru sehari.

Kami benar2 mengisi masa hari giliran saya dengan berkualiti. Dia masih tak ada anak dengan yang sana.

Apabila saya banyak membaca kisah dalam krt ini saya menjadi insaf dan merasa sangat bersyukur sebab ramai isteri yang tak bahagia di luar sana.

Ada yang dipkul suami tak diberi nafkah, tanggung biawak hidup dll walaupun tidak berpoligami.

Kawan rapat saya pernah berkata. walaupun suami berpoligami, tidak semestinya kita tidak boleh bahagia.

dan tidak bermadu tidak semestinya kita bahagia.dan sekarang saya lebih bahagia apabila belajar untuk redha dan memaafkan.

Saya yakin pasti ada hikmah di sebalik ujian ini dan hanya Allah yang Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk hambaNya.

Semoga saya lebih tabah dan redha. Apabila hari suami saya di sana, saya isikn masa luang saya dengan anak2, kawan2, pergi spa, kelas zumba dan kelas agama.

Dan sekarang saya sudah mula berbaik dengan madu saya. pertama kali kami bertentang mata. madu saya berkata kak, saya bukan nak rampas dan kongsi, saya cuma nak menumpang..

Menurutnya, sepanjang dia mengenali suami, tak pernah sekalipun suami bercakap tentang keburukan saya tetapi selalu bercerita tentang kebaikan saya.

Dan Alhamdulillah. Sekarang kami berdua menjadi sahabat yang baik umpama adik dan kakak yang sering berkongsi sebarang cerita.

KISAH KE 2. Kerana terlalu sayangkan suami aku sanggup gadaikan maruah aku “bersama” dengan lelaki cina untuk langsaikan hutang suami. Lepas bersama dengan lelaki itu ini yang jafi kat aku….

Salam admin dan semua.. ni sy pakai fb kawan sy.. cerita nya macam ni, aku dengan suami aku dah 4 tahun kahwin. Dulu masa awal-awal pernikahan, semua indah min. Dia kentut pun aku cakap bau kasturi.

Tiap-tiap hari aku tunggu dia min bila dia balik kerja, semua dah hidang. Aku picit-picit dia, cabut stokin dia ala mcm film Ombak Rindu tu.

Paling aku suka kan min, aku suka gom0l bawah ketiak dia min. Dia ok ja biar ketiak dia kne g0mol dn aku.

Sampai aku tido berbantalkan ketiak dia. Aku ni jenis tido mulut ternganga, mmg confirm la air liur basi meleleh.

Dia ok ja. Sampai la dua tahun perkahwinan, dia kantoi min dgn bohsia lain. Panas min. Dia still xngaku. Aku ni saiko. Aku cari la betine sunda tu.

Aku whatsapp dia ngaku tp laki aku xngaku. Aku geram, aku g pecahkan kete dia min. Aku pon lari dr rumah. Dia cari aku tp aku buat bodoh je.

Konon lari jauh tu aku dpt lupakan dia la. Tp xbole min. Makin lama, makin meroyan aku. Aku pon cuba hubungi dia dan dia menyesal di atas kesilapan dia.

Dia kene karma sampai kene buang keje. Kami pun bersama balik. Hari-hari aku bahagia min.

Aku jual kuih dan buat corporate orders. Rezeki bole tahan la tapi sekarang sejak dua menjak ni, laki aku da berubah min. Dia suka main judi dan balik m4buk.

Kalau menang xpe gak ni asik kalah je. Sampai la org dok kacau rumah kami sebab nk tuntut hutang judi. Laki aku mne ada duit. Barang kemas semua da tade.

Sampai la satu hari, dia pujuk aku untuk main dgn dorg min. Aku mula-mula xnak. Tapi aku akur min sebab nak langsaikan hutang laki aku.

Menjadi masalah sekarang, aku da jatuh cinta dgn org yg aku main tu min…. handsome juga, muka kacukan cina…. mintak pendapat warga krt, jgn kutuk sy… pendapat murni.. sekian terima kasih