Anak sulung aku sumbing, mak mertua tduh aku selalu bt bkn2 smpai dpt anak mcm tu.

Foto sekadar hiasan. Salam admin mintak hide profile saya…Saya ringkas kan story saya…nak minta pendapat Dan cadangan. kami berkahwin sudah 5 tahun dan mempunyai 2 anak perempuan. masalahnye kedua orang tua wife suke msuk cmpur. semasa kelahiran anak pertama saya bapak wife membuat perkara pelik..Die telah mengali dan mencuri uri anak saya satelah saya tanam 5hari..

semasa kami semua tiada dirumah tak tau atas tujuan apa.. Saya dapat tau pun wife yang bagitaw…

Kami di takdirkan anak sulung lahir sumbing ibu mertua mengata yang saya dulu buat bukan2, ya Allah macam tu sekali mereka lakukan kat saya..

Dari Situ Saya dapat rase yang dorang tida hormat pada saya..3 mnggu lepas kejdian tu bapa wife dapat knser usus Dan saya sendiri yang menghantar ke hspital untuk tukar beg najis nya..

Tpi sekali lagi bapa wife mengutuk saya cakap yang saya tak iklas bawa laju2 macam nak membnuh..

Saya tahan lg sebab saya tau family wife org susah tiada kemudahan.. mengharapkn jasa baik orang kampung je untak mintak bantuan..

saya tak pernah abaikn tanggungjawab saya tiap bulan lengkap semua tiada yang kurang..

Tapi wife suke bercerita dengan family mereka apa2 hal rumah tangga kami.. tanpa pengetahuan saya.

wife sering lari rumah semasa saya tiada drumah berkerja atas hasutan famly wife… dan Mak wife pernah bagitau yang die tak nk anak2 saya dan lepaskn anaknya..

Selepas kejdian itu saya membuat aduan di pejabat agama. sy dan wife telah d kaunsling.. dan ok.

selepas dua hari mak bapak wife datang lagi ke rumah Kali nie lagi teruk dorang datang membawa lari wife dan anak2 datang Tanpa di undang ..

Saya pun membuat laporan polis atas kejadian tu.. smnggu lepas tu wife ke makamah syariah meminta fahsak ..

raya Tahun nie pun sunyi Tampa wife dan ank2.. Sy pun ambik guam Bela… Untuk difend dri saya…

Saya Masih sayangkan wife dan anak2 saya yang masih Kecik.. Sayangkan famly saya…

apa yang Harus saya buat dah masuk 3bulan lebih tak dapat hidup bersama dengan anak2 dan wife sy.. K3s masih berjalan di makamah.. minta bantuan cadangan dan pndapat semua saya buntu…Terima Kasih…

KISAH KE 2. Abang buar isterinya buat mak saya macam orang gaji di rumah sendiri. Dah lah menumpang kat rumah mak tapi perangai macam madam besar. Mak yang masak untuk dia dan anak2 mak yang belikan barang dapur. Semua barang2 termasuk tv sekali pun isteri abang tak bagi mak tengok.. satu hari mak meluahkan kat aku sedih sangat bila tahu…

assalamualaikum. hide profil saya ye. tq admin.apa patut saya buat ye?

akak ipar duduk sekali dalam rumah parent saya. dia dah stay hampir 12 tahun. anak 3 orang.

perbelanjaan rumah, bayar bil, tukar gas masak mostly mak saya yg keluar duit. kadang-kadang sahaja mereka berbelanja.

( sebab mereka tau mak saya ada simpanan di bank hasil dari pemberian adik-beradik saya yg lain tiap bulan + bantuan kebajikan tua. )

Serba serbi barangan di rumah akan di kontrol oleh akak ipar saya. xboleh on itu, xboleh on ini.

jadi, saya ksian gan mak saya. kadang-kadang nak tengok tv pun xdapat. anak2 ipar sy yg control.

makan xpernah nak semeja. mak saya banyak kali panggil makan sama2, batang hidung pun x nampak then bagi alasan “mak makanlah dulu.

kami makan kemudian”. beli barang dapur selalu bungkus dalam plastik letak kat tepi. ( xnak orang kacau maksudnya )
saya stay rumah mak dah 6 bulan sebab pkp.

xdapat nak balik rumah sendiri. saya rasa stress gan suasana di rumah ni. serba x kena.

baru-baru ni ipar bersalin anak ke-3, so saya lah yg take over dapur dari pagi hingga ke malam

di bantu sikit oleh mak saya. plus saya juga baru mengandung. dalam fasa morning sickness. terpaksa kuatkan diri.

perbelanjaan dapur saya dan mak saya yg beli. ipar saya. duk terperuk dalam bilik. anak2 dia sy yg masakkan. abang saya mcm buta kayu. tiada perasaan langsung. rasa nak sepak je.

apa patut saya buat ye patut x saya sound ipar saya tu. rasa stress & menyampah semakin membuak-buak.

saya dan dia langsung xbercakap biarpun tinggal serumah. tambahan pula saya ksian gan mak saya .

tinggal rumah sendiri tapi macam menumpang di rumah orang kata mak. maaf, saya xpandai nak mengarang cerita. harap korang faham lah ye. terima kasih.

Ini antara respon netizen.

Aina. Sound semua sekali hat mana ada,abang mola mola, paihtu kak ipaq, paihtu anak menakan hat baru branak tu, paihtu pakmat jiran sebelah kanan,

paihtu mak bed4h jiran kiri, sama gak pak jabit umah hujung jalan,umah kak miah penjuru kiri,

kira sound semua jangan miss satu pun…sound sound sampai semua naik angin,

pakat mengmuk paihtu baru kita pkiaq plak nk bagi depa cool balik lagu mana…

cerita dia mak ang sendiri kena sound masa dua2 ada abang ang ngan kak ipaq, dan ang pun lepaih depa kena sound ang balik pun hujung2 minggu time2 cuti ja sama gak ngan depa…

soh depa pindah…dok menempek pa lama2 sampai branak pinak…….ang pun kami pesan siap2 jangan dok sampai brakaq kat umah tu walau umah mak pak sendiri….

lain pada tu kalau nk apa2 bantuan pm tepi la senang skit….by the way hat umah jiran2 lain tu kami soh sound check ja taw utk nk tgok volume ampa nk sound depa nu nanti level mana ja bukan p sound strong semua2 .

Izni.Nak jadi dan jumpa orang yang beradab sekarang dah makin pupus. Mungkin penat dengan duniawi mungkin?apa kita buat, kita ja yang bentuk diri kita supaya beradab.

Macam saya baru balik stay dengan mak sebab mak pon duduk sorang, urusan ke pekan apa semua agak payah, jadi dah dapt rezeki balik bekerja dan duduk dengan mak ni pandai-pndai lah kita beradab.

Kalau hari kerja kita tak dapat masak, dah mak masak balik kita take over pulak cuci2 pinggan.

Ada give and take dekat situ, acuan setiap manusia tak sama, tambah didikan ipar tu pon kita pon xsure cane, buatlah seikhlas dan semampu awak sis,

niat ja nak ringankan beban mak awak, anak-anak buah awak tu pon dalam drah mereka mengalir drah yang sama dari awak juga, anggap spt anak sendiri…panjang pulak komen, maaflah.

Yang pemalas dan terperuk dalam bilik tu awak buat je dia tak wujud, berak kencing anak dia biar dia cebokkan. Kalau semua mak dan awak buat tu kdg naik lemak

Sofia. 1.kakak ipar awk dh terlalu selesa dh 12 tahun dok rumah mak awk tu..
2.abg awk mmg bongok lah…adoi sedih dpt abg mcm ni..

3.adik-beradik awk kena bersuara lah duduk bincang elok2
4.mcm2 mana pun kakak ipar& abg awk tu kena keluarlah duduk asing sewa la rumah sendiri..baru lah boleh nak jd mem besar(bos) bukannya jd mem d rumah mak awk

Syah. Memula sound abang kandung sendiri tu la. Dah 12 tahun kawen dan beranak pinak pun masih nak berkepit dengan mak lagi ke? Tak reti2 nak duduk asing?

Aiyokkkkk k3s cam gini la buat seram nak tinggal bersama ramai² ni. Awal2 mungkin la elok, dah lama nanti ada jelah yang naik toncang