Mak mertua berlakon baik sbb nk sy bpantang dgn dia, tp ketika bpantang dia pksa sy jadi bibik di rumahnya

Foto sekadar hiasan. Assalamualaikum min… kenapa susah sangat nak buat orang faham pasal berpantang ni? Saya tengah berpantang…. hari ke 9… tapi terlalu stress sebab suami & mertua tak faham… Aritu masa kandungan saya 4 bulan mertua saya cakap boleh saja kalau saya nak berpantang di rumah mak saya… saya happy sangat kak… Tetiba bila masuk kandungan 9 bulan… bukan saja mertua saya tapi suami saya pun paksa paksa saya suruh ikut cakap maknya pantang kat rumah dia..Saya cakap yang saya rasa lagi selesa kalau mak jaga…

Dalam 2 minggu lepas…. mak mertua saya tiba2 baik… dia masakkan apa saja yang saya nak… dia cakap semoga anak lahir dengan mudah la apa la…. dia cakap dia syg saya sangat2 macam anak sendiri…

Saya pun pelik kenapa tetiba baik semacam dengan saya.. Tapi saya fikir positif la… Bila mak mertua saya pujuk saya pantang di rumahnya… katanya nak jaga saya semua.. saya pun setuju lah… Saya selamat lahirkan anak di private hspital & dibawa balik rumah mertua…Maka kat sinilah bertukar segala drama…Sampai saja di rumah… cadar katil saya tak bertukar & bilik tak bersiap… padahal masa saya nak siap sebelum pegi hspital mertua cakap dia nak siapkan…

Saya yang penat baru sampai rumah dengan luk4 koyak bersalin ni lapiklah cadar & siapkan tempat anak elok elok. Suami? dia main game..

katanya “kejap kejap nak menang dah” padahal masa tu saya teemengah mengah kekanan & kiri tarik cadar seorang diri

ALLAH ja tahu betapa terasanya hati saya masa tu…

Saya cuba sabar sebab mak saya selalu pesan, ibu lepas berpantang kena jaga emosi…. jangan biar emosi negatif kuasai diri… saya cuba tenangkan diri sebab mak..

kalau tak memang saya jerit kot.. sebab skit hati tengok dia goyang2 kaki macam tak ada apa yang berlaku….
Bab masak memang mertua saya masak…

hari pertama dia buatkan ikan goreng dengan nasi putih… tu pun nasi sejuk… saya tak berani komplen walaupun akak pernah pesan sebelum ni kalau pantang kena makan nasi panas2 yang baru masak… bukannya dimasak 2 kali atau panaskan…

Yang buatkan saya sedih… semua pinggan mangkuk dibiar dalam sinki…
Mak mertua saya minta saya basuh semua pastu minta saya kemas & mop dapur….

Anak menangis pun dia suruh siapkan dulu juga kerja…Saya cuba lagi sabar…..
Mandikan anak… tidurkan anak…. basuh baju anak semua saya buat…Suami saya? Main game pastu tengok drama Frenz apa tah…

Dia kata ada 12 episode kena habiskan.. sebab best cerita tu…Dalam hati saya ni kan kak…. rasa nak ketuk ja kepala suami saya..

Perasaan saya semakin bergolak.. rasa tak tentu arah… & rasa terlalu stress.. rasa nak marah semua…..

3 hari lepas saya nak pergi chekup anak kuning…. saya bagitahu suami… mak mertua saya marah saya.. dia cakap klinik kan depan rumah ja.. pegilah sendiri…

Demi ALLAH berkocak hati saya masa tu min..Saya betul2 marah…. saya cakap…

“Mak ni ada otak tak buat orang pantang macam ni? mak janji nak jaga saya… tapi mak sengaja biar saya buat semua walaupun mak tahu saya tak larat”

Tergamam mak mertua saya masa tu. Air mata saya mengalir sebab saya bukan org yang cakap macam tu…

Saya tak tahu nak buat apa… tapi saya jerit pada suami saya….

“bawak saya balik rumah mak saya sekarang jugak”

Suami saya yang cuba datang & tampar saya tu saya tepis tangan dia…Saya cakap…. jangan sampai saya buat laporan polis…

Terus mertua saya minta maaf..Tapi saya berkeras nak balik jugak.. sebab saya rasa terlalu tertekan….

Finally sekarang saya kat rumah mak min..Tenang hati saya…Saya dah ada tempat berpantang yang best sekarang.

Bila suami saya kat sini.. baik pulak dia… siap bangun pagi2 buat air mandian lagi…

Ntahlah min… saya bersyukur saya masih tak terlambat untuk berpantang dengan tenangnya…

Untuk ibu2 lain…tolonglah berpantang di tempat yang selesa… jangan biar org sekeliling bagi kita stress. Terima kasih kerana membaca.

Perkongsian daripada wanita ini sangat memberi impak yang besar untuk para ibu dan wanita di luar sana. Alhamdulillah… finally dpt juga dia berpantang dengan tenangnya…

Dalam k3s ni kita tak boleh salahkan dia…sebab dia memang seorang ibu yang cakap pun penuh sopan santun… & soft heart… tapi disebabkan dia rasa tertipu..

ibu ini terpaksa bertindak kejam. Mujur dia masih waras tidak mencederakan diri atau anaknya kan. Apa pendapat korang mengenai kisah ini?

KISAH KE 2. Mak mertua minta berpantang dengan dia anak kedua, aku agak keberatan tapi terpaksa a

Assalamualaikum, Terima kasih admin iium kerana post penulisan sy ni.
Sy just nk luahkan masalah sy kpd semua readers dan nak dapatkan pandangan dan nasihat dr semua.

Sebab sekarang ni sy agak stress dan tiada tempat lain utk diluahkan. Sekarang sy sedang berpantang anak ke-2 di rumah mertua sy di selatan tanah air.

Ni merupakan cucu ke-2 mereka(selepas anak pertama sy) dan mak mertua request utk jaga sy semasa bpantang.
Jadinya sy bersetuju walaupun agak keberatan sebab suami kata tak lama cuma sebulan sahaja memandangkan mak mertua memang beriya utk jaga sy dan lagi sebulan berpantang di rumah mak sy

Sy tiada masalah dgn mak mertua sy. Hubungan saya dengan mak mertua biasa-biasa saja. Tak rapat sangat tapi boleh diajak sembang juga memandangkan sy juga seorang yang agak pendiam

Masalah timbul bila sy agak kurang senang dengan cara mak mertua menjaga sy semasa berpantang. Tiada isu besar pun tapi sy agak tak selesa dan tidak pandai untuk menegur.

Antara cara yang sy kurang senang:

1) Mandi selepas waktu maghrib Semasa berpantang dengan mak saya, mak sy akan pastikan sy dan baby siap mandi sebelum pkul 6pm. Tapi mak mertua sy pulak dia hanya akan siapkan mandian untuk saya dan baby selepas pkul 7pm.

Lepas 2-3 hari buat benda yg sama je saya pun try buat sendiri utk sediakan mandian untuk sy dan bayi utk bg hint yg saya nak mandi awal.

Sbb sy jenis tak berani nak tegur. Tapi hari selepas tu mak mertua buat lg benda yg sama.

2) mandikan anak dgn cara tak betul selalunya sy akan basuh dulu tmpt kencing baby diluar tab sebelum mandikan baby dlm tab.

Berlainan pula cara mak mertua yg terus mandikan anak dlm tab dan selalunya ambil masa yg lama utk mandikan baby dan baby ksejukan menggigil tanpa dibalut dgn tuala

3) anak diberi botol susu Yg ni sy agak terkilan jugak sbb anak pertama sy tak pandai direct breastfeed. Jadinya utk anak kedua sy bertekad utk bg breastfeed dan alhamdulillah berjaya.

Tp mak mertua selalu pesan kat sy utk pam susu dan tinggalkan susu dlm fridge so nanti dia boleh bg susu dengan botol. Sy bgtau sy taknak sebab nak breastfeed baby sy tp mak mertua buat tak kisah.

Tiap pagi dia akan ambil anak sy dan beri susu dlm botol semasa sy tgh tidur dgn alasan suruh sy berehat.

Kadang anak sy dh terjerit2 nak susu tapi mak mertua paksa pakai botol dan tak kejutkan sy tidur.

Mak mertua sy juga tak pandai nak burp kan anak sy buatkan sy rasa takut nak biarkan anak sy menyusu botol tanpa dipantau

4) mak mertua asyik suruh sy berehatDan tugas menjaga baby diambil alih oleh dia. Sy faham kalau mak mertua nak sayang dan jaga baby sy tapi kalau 24jam nak jaga, rasa mcm pantang xde anak je.

5) anak dipakaikan tangkal/benang hitamSaya agak kurang percaya dgn kepercayaan org dulu2 ni. Jadi sy agak kurang senang bila anak sy dipakaikan gelang/tangkal utk elak gangguan.

6) Mak dan ayah mertua suka lepak luar rumah masa waktu maghribKadang2 lepas lepak luar terus dukung anak.

Mak sy pulak paling pantang orang lepak luar waktu maghrib dan selalunya pintu dan tingkap dah tutup rapat2 sebelum waktu maghrib

7) Baju diampaian dibiarkan tak berangkat sampai tgh malam. Kadang sy gagahkan jugak keluar rumah utk angkat sendiri baju especially baju baby memandangkan tempat sidai baju terletak jauh sedikit dr rumah dan berdekatan dgn hutan.

8) pak mertua hisap r0kok depan anakPantang jugak tp tak berani nak tegur

9) Anak disuruh makan bubur nasiMak mertua kata kalau nampak baby mcm tak cukup susu boleh bagi makan bubur nasi dgn alasan dulu anak2 dia 4 bulan dah makan bubur elok sihat je sampai sekarang.

Ada banyak lagi tapi malas nak cerita. Sekarang baru nak masuk 2 minggu kat rumah mak mertua tapi perasaan rasa tak sedap je.

Nak mengadu kt suami takut suami marah dan kecil hati. Saya ingatkan nak pantang betul2 tapi ada perasaan tak selesa buatkan saya stress pula dan emosi agak terganggu.

Saya akui saya lebih selesa berpantang di rumah mak saya kerana mak saya lebih cekap utk handle baby dan lebih supportive utk sy breastfeedkan baby.

Saya takde masalah dgn mak mertua kalau perkara di atas tadi dibuat dgn cara yg baik. Cuma sy yg tak pandai menegur.

Saya mohon pendapat pembaca kot2 ada tips nak tegur cara baik mak mertua tanpa berkecil hati. Maafkan saya sebab penulisan agak kaku sebab tak pandai mengarang. Terima kasih.