Suami masuk h0spital, tiba2 ada wanita asing mengaku dia isteri suami aku

Foto sekadar hiasan. Perkongsian kisah benar, kini semakin hari rekod perceraaian yang dilaporkan di Malaysia kadang-kadang di lihat seperti sudah biasa dengan keadaan sembunyikan perkahwinan atas kepentingan peribadi semata-mata. Oleh itu samalah seperti kisah yang saya akan kongsikan. Ini adalah suatu kisah yang pernah ditanya dan diluahkan kepada Saya dengan cara berjumpa di luar (private meeting).

Wanita atau si isteri ini sangat memerlukn bantuan (moral support) untuk meneruskan kehidupannya agar tidak sekali lagi tersalah langkah.

Jadi kisah ini berlaku dua tahun yang lalu yang mana si isteri tidak pernah pun bermimpi bahawa suami akan berkahwin secara rahsia tanpa pengetahuannya sebagai seorang isteri.

Dia sangat kecewa setelah kebenaran diketahui terasa diri ditipu oleh suami tercinta.

Ceritanya bermula apabila suaminya dimasukkan ke h0spital disebabkan berlaku seraangan jantung di tempat kerja.

Semasa isteri tersebut khusyuk menangis, datang seorang wanita yang tidak pernah dikenali turut juga menangis di sebelah isteri tersebut.

Ketika itu isteri tersebut beranggapan bahawa mungkin suami atau saudara mara wanita itu juga sedang bertarung ny4wa di bilik kecemasan.

Beberapa jam kemudian datang seorang pembantu perubatan memanggil ahli waris suaminya dengan menyebut nama “DAUD BIN HASHIM” (bukan nama sebenar).

Bermulalah kejutan. Apabila isteri tersebut hadir ke hadapan bersama dengan wanita yang sedang menangis bersebelahannya itu.

Pembantu Perubatan dengan pantas bertanya,

“Yang mana satu isteri atau saudara mara Encik Daud Ya? Sebab Doktor arahkan Saya memanggil isteri atau mana-mana waris Encik Daud masuk ke dalam bilik ini. Hanya seorang sahaja dibenarkan masuk.”

Wanita tersebut dengan pantas menjawab “Saya isterinya”. Tergamam isteri tersebut seketika apabila wanita yang sedang menangis tadi mengaku sebagai isteri kepada suaminya.

Sepantas kilat juga isteri tersebut juga berkata, “Saya isterinya. Saya dapat panggilan kecemasan tiga jam lepas. Mungkin Puan ini tersalah suami kot. Nama DAUD BIN HASHIM adalah suami Saya”.

Wanita itu berbalas kata, “DAUD BIN HASHIM suami saya. Kami sudah pun berkahwin tiga tahun lepas.  Jadi macam mana pula awak boleh mengaku dia suami awak??”.

Tanpa berbalas kata, Pembantu Perubatan tersebut terus meminta kedua-duanya masuk ke bilik itu dengan melihat sendiri suami siapa yang berada di dalam bilik itu sebenarnya.

Dipendekkan cerita semasa isteri tersebut bersama wanita itu masuk ke bilik rawatan, terlihatlah Encik Daud sedang berehat sambil mendengar nasihat doktor pakar.

Alangkah terkejutnya muka suami itu apabila melihat isteri dan wanita tersebut hadir kaku dihadapanya.

Suasana bertukar sedih apabila suami dengan pantas meminta maaf kerana merahsiakan perkahwinan yang telah dibina sejak tiga tahun lalu bersama wanita tersebut. Mereka telah pun mempunyai seorang anak lelaki.

Perasaan isteri tersebut bertukar dari sedih menjadi mimpi ngeri. Perempuan mana tidak skit hati apabila suami dengan tegarnya menikahi wanita lain tanpa pengetahuannya selama tiga tahun dan mempunyai seorang anak. Kantoi pula di h0spital.

Kepada yang bersimpati terhadap nasib si isteri pertama, beliau sangat berterima kasih ketika ini kepada anda semua.

Kini dirinya telah pun diceraaikan selepas wanita itu mengetahui bahawa Encik Daud mempuyai isteri lain selain dirinya. Setelah itu wanita tersebut meminta isteri pertama tidak lagi menganggu suaminya.

Oleh disebabkan konflik yang berpanjangan sehingga telah memberi ksan negatif kepada ment4l dan fizikal, maka isteri tersebut redha apabila suaminya memilih untuk hidup bersama dengan isteri kedua berbanding dirinya.

Daripada dibohongi hidup-hidup lagi, biarlah isteri pertama ini memberi ruang kepada mereka agar suami itu bertaubat serta hendaklah membuang sikap berbohong “sunat” kononnya itu demi kepentingan peribadi.

Ksimpulan yang Saya dapat dari kisah ini ialah bernikah secara sembunyi sebenarnya lebih p4rah ksannya berbanding mengikuti dengan cara yang betul setiap prosedur pernikahan poligami yang telah pun ditetapkan di Malaysia. – Waallahhu’alam

Nurna. Isteri pertama layak tuntut harta sepencarian apabila berlaku poligami. Tak perlu tggu brceraai. Tuntut hak siap2 senang. Biar suami dan isteri baru cari rezeki depa sama2 pulak. Rs susah senang mcm mn. Hrp isteri pertama dlm k3s ni yg dh diceraaikan telah tuntut harta sepencarian.

Dilla. “bohong sunat” ni slalu pnunggang agama je yg guna..
Selalu blaku bila khwin lain diam2..kantoi..slalunya isteri ptama akan diceraaikn.. Yela..klau btul2 syg isteri prtama masakn bole wujud isteri kedua?
Samada yg ptama minta diceraaikn sbb dh jauh hati..atau tpaksa diceraaikn sbb no.2 xnk bmadu..

Sbb tu ada isteri xleh terima suami khwin lain..ye even suami mampu sbb hakikat kbnyakkn ppuan tau bila dh ada ke2..selalunya yg ptama akn diabaikn, disisihkn dan akn wujud berat sbelah.

Jd dr tsksa dan mjeruk perasan maka mlangkah lbih awal jln tbaik.. Mudah utk org bckp..xcuba xtau..kena try dlu.. klau try dan ok bguslah tp klah try tp dpt madu puaka..suami xadil pula…

even utk 2,3bln je pn tp rsa perit dan skit tu akn kekal dirasai smpi mati.. ckupla hati dikhianati suami..utk apa la sksa diri klau rsa xmampu..
Bab poligami lelaki biasanya acah2 mampu..

Musliza. Ini lah sebab aku bongkar kan isu bapak aku kahwin lain. Haha puas hati aku. Saudara mara meroyan marah sebab masuk campur pasal hal orang tua, eh eh aku pun dah tua..

Kalau tak bongkar bagitau.. Mak aku mcm mana? Suka mak aku diperbodohkan mati2 patuh patuh tak tentu hala..

Orang selalu cakap.. Jangan masuk campur hal rumah tangga orang.. Korang ada 2 pilihan je.. Antara senyap dan hindari orang tersebut…

Atau bongkar kan.. Bagus lah masing masing tahu? Berbohong ni nak tenang kan hati si suami je..

Dia nak kahwin 2,3,4 tapi dia tak nak skit kepala, tak nak stress… So dia ingat bila isteri tak tahu boleh lah hidup tenang.. Boleh cucuk sana sini dengan happy…

Saya laungkan semua dekat perempuan diluar sana. MOH KITA BONGKAR. SIKIT LAGI AKU NAK BUAT ROADTOUR SATU MALAYSIA UNTUK ISTERI ISTERI JENIS ANGGUK ANGGUK NI.

Mell. K3s mcm ni byk brlaku. Kbykkn suami kena seraangn jantung sbb sengaja Allah hendak trbongkar rahsia yg dtutup rapat suami. Biasala yg mrampas tamak. Istri prtama mngambil langkah bijak. Biarkn perampas tu jaga suami yg penipu n brpenykit tu. Nti ada la bahgian dia.