Sy ggurkn kandungan demi suami sbb dia nk sy bkerjaya bgus spaya blh tlg dia bayar hutangnya

Foto sekadar hiasan. Assalamualaikum KRT. Saya mintak jasa baik tlg siarkan kisah saya.. Saya ibu yg sedang hamil anak sulung dan tgh menghitung utk dicer4ikan bila bila masa . Saya sdg hamil ank sulung yg saya dh tunggu selama 3thn. Kandungan baru masuk trimester kedua. Sblum ni saya dh suami berkwin senyap2 di thai dan berkwin secara sah di malaysia pada hujung nov 2017 dan smpai skrng keluarga tk thu saya dan suami dh lama berkwin Melainkan mak saya.

Saya dlm keadaan dilema dan tersepit. Dalam msa yg sama saya tk thu nk luah kemana. Kalau bukan fikirkan anak dlm kandungan saya mmg fikir bnuh diri mungkin jalan terbaik.

Saya dan suami berkawin dan sbelum ni saya pernah hamil tapi digugurkan demi menjaga masa dpn suami kerana Suami saya berkerjaya bagus.

Akhir akhir ni kami bergduh besar . Selepas kwin saya ikut suami tinggal di rumah ibunya. Saya masuk ke rumah sehelai sepinggang even satu tilam lama pun tk disediakan.

Ibu dia janda ayahnya dh mninggal. Sblum kwin ibu ada dpt sejumlah wang dan even dia thu anak dia akan berkahwin smua duit dihabiskan utk renovate rumah spnuhnya.

Perkwinan saya , hampir 80% duit kami dan selbihnya duit mak ayah saya dan duit mak dia hanya 2ribu . Kami berkongsi majlis.

Saya guna nama buat pinjaman bank then dia stuju bayar bulan bulan . Saya kwin tanpa hantaran tpi hutang atas nama saya .

Duit tu digunakan spnuhnya utk majlis kmi . Lps majlis duit salam keruk fmili saya lunaskan hutang2 yg ada dan bakinya dipulangkan.

Sbaliknya duit belah fmili dia mak dia simpan. Snng kira dh pulang modal dan tk keluar sesen.

Saya disambut sehelai sepinggan masuk rumah tu. Lagi saya buat hutang beli brg dlm bilik mcm tilam, kipas dan almari baju kecil.

Suami merupakan menantu sulung keluarga saya dan saya pun sama . Mak ayah saya sgt sygkan suami dgn harapan suami akan syg saya dan layan saya sbaik mereka layan suami.

Wang hantaran tk diminta hanya suruh sedua duit majlis tu pun kelurga topup lagi. Ikutkan fmily saya nk nikah je ckup dab mjlis kecil.

Tpi sbb memikir air muka mak mertua yg anak nya kerja bgus tpi tk dibuat majlis. Mak ayah sudi buat majlis lbih besar (kongsi majlis)

3bulan kwin saya disahkan hamil lagi. Dan saya nntikan anak ni. Sejak prggy saya alahan pada kucing. Rumah suami ada bela kucing.

Lebih teruk saya sndiri mmg tk berapa minat dgn kucing. Saya alahan dan m4buk smpai tk boleh makan untuk trinester pertama.

Mak mertua tahu keadaan saya. Dan saya pernah mintak suami keluarkan kucing dri rumah. Tpi diendahkan. Akhirnya saya dihantar balik ke rumah fmily saya.

Saya hiduo bagai bermadu. Suami bergilir sehari rumah mertua sehari rumah saya.

Duit gaji saya sepenuhnya saya tlg suami bayar hutang piutang. Suami even lebih tua dari saya bila bergduh dia akan turun tidur bawah bersama ibu dia.

Saya akan ditingalkan . Marah , rajuk even saya slh atau dia slh tk pernah dia pujuk atau mintak maaf.

Skrng saya tinggal dgn fmili sndiri. Puas saya pujuk suami sewa rumah tpi dia enggan. Atas alasan kami tk mampu. Tpi saya malu.

Saya duduj dgn mak ayah. Makan minum mak ayah tngung. Saya cuma mampu beri 300 je pada mereka. Itu pun guna duit gaji saya.

Skng keadaan jdi lebih teruk bila suami rasa saya berdosa pada ibunya. Dan suami menyalahkan saya 100% atas apa yg berlaku.

Stiap hari suami seolah olah mengugut ini peluang terakhir utk saya. Selagi mak dia tk maafkan selagi tu saya akan susah.

Suami selalu beritahu dia kwin dgn saya sbb kesiankan saya. Sbnrnya saya sygkan suami saya.. Tpi entah hati mula rsa tawar.. Saya penat kerja..

Bila mgdu skit suami abaikan seolah saya mengada ngada.. Duit gaji saya habis bantu suami.. Tpi suami sibuk nk tlg mak dia..

Dia tk pernah bincang kalau nk guna duit utk keluarga dia.. Sedangkan duit gaji saya sndiri dia akan hitung habis kemana..

Apa saya nk mkn pun saya tknberani nk ckp nnti akan jdi ungkitan.. Saya banyak telan air liur je masa mgandung ni. Mak ayah yg selaku belikan sbb tkut saya mengidam dan fhm saya tkde duit

Saya letih diugut setiap hari.. Saya kesiankan anak dlm perut ni.. Harinni sya akan jmpa mak dia dan mintak maaf..

Tpi saya tk thu apa akan berlaku..
Doakan lah yg terbaik. utk saya dan suami.. Saya btul btul dah letih dan hil4ng tmpt mengadu..

Saya terfikir utk bnuh diri dgn tekanan kerja, suami dan fikirkan keadaan kandungan yg smpai skrng msih tk bukak lagi bukak merah.. Terabai diri saya dan anak..

Suami salahkan saya spnuhnya.. Sdgkan mak dia rela pilih kucing dari menantu.. Saya disuruh hantar rumah mak ayah smula..

Dia ank anak dia je tpi bukan saya menantu. Dia tk fhm saya perlukn suami saya dgn keadaan hamil kerja tk tntu msa mcm ni..

Bila jdi gduh besar tu jdi satu point utk dia suruh suami cer4ikan saya. Setiap hri suami bagaikan didesak utk cer4ikan saya..

Saya kesian kan suami yg tersepit antara saya dan ibu dia. Syaa tk pernah halang suami berbakti pada ibu.

cuma saya mintak berhnti layan saya seolah saya bermadu.. Sehari sana sehari sini.. Nafkah saya diabaikan tpi nafkah ibu dia tk pernah miss.

KISAH KE 2. Suami aku seorang dermawan kepada orang luar, tapi tiap kali aku minta duit mesti kena m4ki marah. Satu hari itu aku cuba minta duit tapi suami suruh pinjam ahlong kalau nak sangat duit…

Salam sy dh fobia nk minta duit dr suami
Sebab nye sy tak tahan dgn mulut dia, sy dimaki di mrah ,mcm 2 klua dr mulut dia ,katanye nak duit pinjam ah long,

nk suh aku merompak lah,dia juga ckp jaga ank bini x dapat apa2 Penat je kerja siang balik malam

Sedih kdang2 Skrang sy jarang bercakap bukan pe x nak gadoh Biase dlm wasap je Tu pon sy sedih , Kata dia seolah kami ni Mcm beban sampaikan brg yg dia beli diungkit.

Lpas tu dia panggil sy kau Kau dah kenapa? Sy tetap panggil dia abg walaupon dalam keadaan marah Anak juga selalu mengadu bila sy lambat dia kata lembab Bengong

Tp dgn adik beradik /kwn X pernah dia cakap kasar Dia terkenal dengan sikap ramah dan baik serta dermawan. Sekian

Ini antara respon netizen untuk kisah kedua.

Sya. Sabar.. bertenang. Gi kemas bungkus pakaian dia, anta dia ke rmh makbapak dia. Mungkin laki tu belum bercer4i susu ngan mak dia. Biar makpak dia jge, takyah nk ada anak bini pesen ni. Pesanan utk laki tu, Kau kerja utk diri kau je. Anak bini kau nt insyaAllah ada la laki lain, jd suami n ayah baru yg jaga nt.

Lia. Time dia maki2..hati sis skit..sedih..cer angkat tangan..doa.. ‘Ya Allah bg la rezeki yg tak disangka2 pada hambamu ini ya Allah..suami aku hina aku..aku sedih ya Allah… (ust ebit ajar)

Ernie. Sempit ler rezeki suami tt lepas ni..berkira dgn ank bini..sebanyak mn di cr pun Tak akan ckup..tuhan itu maha adil..perlahan2 rezeki di tarik kerana mengenepikan kehendak dan keperluan isteri dan ank2 harap tt bnyk bersabar dan cr pendptan sndri lepas ni jgn harap suami yg mcm tu lg.. mudah2an tt di murahkan rezeki.

Suhairah. Sbb tu rezeki dia gigil nk dtg mcmne dia menggigil tgn nk bg puan mkn..kedekut ngn ank bini mmg rezeki sempit..carila byk mn pun..kalo ank bini ko ketepikan mmg xkn ckup jgk..

nak2 kalo isteri tu berkecil ht atau x redha..lagi la…ht2 la para suami…kalo isteri tu x redha rezki x berkat..x ckup..x salah buat baik pd bini sndiri..

pentingkan kuarga sndiri dulu…jgn nk kejau [email protected] ni bkn nk pujian dan snjungan manusia semata..tp kalo blh nk Allah pandang kebaikn kita..disitu lah dtgnye keberkatan hidup…

Semoga urusan sis dipermudahkan dan rezeki sis n ank2 melimpah ruah..

Emy. ni lah salah satu sebab..sy nasihat kan…suri rumah yg layak keluarkan duit kwsp tu…beringat lah..simpan skit tuk kecemasan atau kegunaan sendiri..ni je duit yg kita ada tuk masa depan..

kalo dapat suami yg baik..alhamdulillah…kalo dapat mcm tt..hurm..tak mustahil duit tt pun dia hbskan nanti..so tt tlg lah jaga duit anda..simpan demi masa depan anda dan anak2..

bila suami berkira ..kita kena lbh berkira..sbb bukan tanggungjawab kita nk keluarkan duit nafkah atau beli barang dapur semua..

nanti dia tahu kita ada duit..dan2 buat baik.bodek beli motor bru ke apa pulak..dah hbs duit..kita disepak nya.so sediakan payung sebelum hujan..

Mia. Awk sedekah alfatihah untuk Suami byk2.. berubahla dia nnt. Baca dgn seikhlasnya. Dia berasa tertekan la Tu dgn amanah yg dia pikul. Sb dia X bygkan tanggungjawab dia besar sebelum kawen dlu.

Dia ingat kawen Tu indah2 je. Bila hadap tanggungjawab besar mula la dia jadi serabut Dan bersikap X ikhlas terhadap awk Dan rumahtangga. Klu awk pandai psiko dia..

iyelah je kata dia Tu Dan cakap nk wat camna.. tanggungjawab besar bila dh bernikah ni.

Sabar ajela.. nnt semua ni Akan berakhir gak, awk pun cuba2 CRI duit sendiri. Zaman skrg masalah dlm umahtangga Kita byk ttg duit.

Raja. Ambil duit dia senyap-senyap. Isteri boleh ambil duit suami tapi sekadar cukup untuk keperluan rumah tangga.

Perkara itu terjadi kepada Hindun binti Utbah yang datang mengadu kepada Rasulullah SAW bahawa:

Abu Sufyan ialah seorang lelaki yang terlalu kedekut. Dia tidak memberikan nafkah yang cukup kepada aku dan anak-anakku kecuali aku mengambil tanpa pengetahuannya.

Rasulullah bersabda yang bermaksud:
“Ambillah setakat yang mencukupi keperluanmu dan anak-anakmu dengan baik” (Ibn Hajar).

Hadis ini menunjukkan bahawa perbuatan Hindun mengambil harta suami tanpa izin sebagai nafkah bagi dirinya dan anak-anaknya adalah harus.

Perbuatan itu tidak dinamakan mencuri. Ini kerana harta yang diambilnya ialah haknya sebagai isteri dan hak anak-anak yang wajib ditunaikan oleh seorang suami.

Suhaira. Sbb tu rezeki dia gigil nk dtg mcmne dia menggigil tgn nk bg puan mkn..kedekut ngn ank bini mmg rezeki sempit..carila byk mn pun..

kalo ank bini ko ketepikan mmg xkn ckup jgk..nak2 kalo isteri tu berkecil ht atau x redha..lagi la…ht2 la para suami…kalo isteri tu x redha rezki x berkat..x ckup..

x salah buat baik pd bini sndiri..pentingkan kuarga sndiri dulu…jgn nk kejau [email protected] ni bkn nk pujian dan snjungan manusia semata..

tp kalo blh nk Allah pandang kebaikn kita..disitu lah dtgnye keberkatan hidup…

Semoga urusan sis dipermudahkan dan rezeki sis n ank2 melimpah ruah..