Sy mmg bersalin 3 org anak, tp sebenarnya sy ada 3 org lg anak tp dh cuci sbb blm bersedia

Foto sekadar hiasan. Assalamualaikum dan Hi. Saya Dr Aurora, nak share tentang kisah benar yang boleh kita ambil iktibar. Sorry lah, post saya kali ni maybe agak berbeza dengan post sebelum-sebelum ni, sebab ada rasa sedih dan nak marah jugak bila dengar luahan pesaakit saya ni. Puan A, seorang ibu dalam lingkungan umur 50an. Dikurniakan anak 3 orang.

Puan A datang ke klinik, mengadu yang dia sudah lama alami masalah kencing tak lawas dan gagal untuk kawal kencing (urinary incontinence).

Kadang-kadang terkencing tanpa sedar. Sampaikan terpaksa memakai lampin dewasa.

Dia belum menopause. Tiada sejarah angkat berat, trauma atau accident yang melibatkan kecederaan saraf tulang belakang yang boleh saya kaitkan dengan masalah urinary incontinence ni. Tiada penykit kronik seperti kencing manis.

Dia juga tak mengambil sebarang ubaat yang maybe menyebabkan kencing kerap dan tak lawas.

Bila saya check urine Puan A, tiada pun tanda infection. Tiada ketulan atau ketumbuhan bila abd0men diperiksa. Agak rare untuk dapat ke s urinary incontinence pada usia semuda 50an. Anak pun baru 3 orang.

Selalunya kalau anak ramai dan banyak kali bersalin secara spontaneous vaginal delivery, ada risiko untuk dapat masalah ni.

Tiba-tiba kedua-dua mata Puan A berkaca-kaca, seakan ada perkara sedih yang dia cuba ceritakan.

Dia terus tanya, “Dr, saya memang bersalin 3 orang, tapi sebenarnya saya ada 3 orang lagi anak tapi saya cuci (ggurkan secara paksa atau prosedur D&C), sebab saya tak bersedia dan suami paksa saya cuci.”

Terkejut saya dengar.. “Kenapa 3 kali Puan cuci?” saya bertanya lagi. Sebak dada bila dengar dia cerita.

“Saya takut nak makan ubaat perancang sebab orang tua-tua kata macam-macam. Bila termengandung, suami bawa pi hspital untuk cuci dan buang janin tu.”

“Puan tahu tak gvgurkan anak secara paksa tu berdosa? 3 kali tu, banyak sangat.”

Puan A menjawab, “Ya saya tahu. Suami pun tahu. Tapi suami still paksa saya. Saya takut nak ambil perancang, tapi saya tak pi jumpa Dr pun untuk tanya pasal merancang ni.

Saya rasa masalah kencing saya ni berpunca daripada dosa saya yang lalu. Saya insaf sangat-sangat. Sekarang suami pun macam taknak layan saya sangat dah. Saya sedih sangat, Dr.”

Sedihnya hanya Allah yang tahu bila saya dengar.. Kenapa sampai 3 kali??

Kalau sekali pun, patutnya dia dah berusaha ambil perancang selepas prosedur tu, tapi seakan tak belajar dari ksilapan. Sedih sangat sangat.. Ambil perancang bukannya berdosa pun, malah diharuskan.

Ada juga segelintir suami yang tak benarkan si isteri ambil perancang sebab dia merasakan perbuatan tu berdosa tapi bila si isteri termengandung, boleh pulak suruh si isteri gvgurkan.

Menangis-nangis si isteri tu sebab takut nak tanggung dosa gvgurkan janin. Dia masuk ke bilik consultation sorang-sorang.

Bila saya minta dia panggil si suami sebab nak explain k0mplikasi dan hukum menggvgurkan janin, si isteri beritahu yang suaminya just nak tunggu kat dalam kereta dan strongly refuse nak masuk clinic.

Ya Allah, suami jenis apa ni.. Suami dari neraka ke ni? Hurmm.. Ambil perancang tak haram pun. Mengvgurkan anak secara paksa itu yang haram dan berdosa.

Kenapa nak dicabut ny4wa anak-anak yang tak berdosa tu sedangkan si ibu dan ayah yang bersalah sebab tak merancang sebaiknya?

Lain lah kalau ke s r0gol, ada undang-undang yang membenarkan untuk penggvguran selepas diperiksa oleh Dr pakar.

Ini ke s pertama saya dapat patient yang gvgurkan anak secara sengaja sebanyak 3 kali. Sebelum ni pernah jumpa yang gvgurkan sebanyak 2 kali.

Dah gvgurkan kali kedua, dia datang ke klinik saya untuk rescan sebab pendrahan non-stop selepas seminggu. Hopefully patient tu insaf bila dia dapat komplikasi.

Lain ksnya kalau prosedur D&C bagi patient yang mengalami missed miscariage (kandungan/ janin berhenti membesar dan tak berny4wa tapi tiada tanda-tanda akan gvgur secara semulajadi).

Kalau ada pembaca yang sudah berkahwin dan belum bersedia untuk mengandung, jumpa lah Dr, bincang cara yang terbaik untuk merancang.

Terlalu banyak sangat ke s patient yang termengandung dan datang ke klinik saya untuk request ubaat untuk gvgurkan. Bila ditanya, takda usaha pun untuk guna kaedah merancang.

Ada yang guna kaedah untuk buang air mani di luar, dan ada juga guna kaedah kalendar. Actually method ni sangat tak effective.

Ada jugak yang ambil ubaat/ ccuk perancang, tapi pada masa yang sama makan jamu dan makjun, dan termengandung disebabkan tindakbalas chemical antara jamu dan ubaat perancang.

Bila ada yang request ubaat untuk gvgurkan janin, maaf lah, saya bukan pembnuh.

Saya tak jual pun ubaat tu sebab menyalahi etika perubaatan dan saya personally pun tak sanggup nak tanggung dosa sebab benarkan kegvguran berlaku secara sengaja tanpa sebab masalah ksihatan.

Hopefully para isteri lebih bijak untuk jaga ksihatan diri selepas ni.

Buat keputusan untuk diri sendiri, jangan terlalu bergantung kepada suami untuk buat keputusan, terutama yang melibatkan ksihatan kita sendiri. Kita yang akan menanggung komplikasi yang akan timbul.

Moga kita ambil iktibar daripada kisah ni. Bertaubaat lah jika ada yang pernah lakukan dosa-dosa ini sebelum ni.

Ada penykit yang Allah berikan kepada kita sebagai ujian untuk menaikkan martabat kita sebagai hambaNya, ada juga dijadikan ujian untuk kita bermuhasabah dan insaf dengan dosa-dosa kita yang lalu. Wallahualam.

Alina. Macam mana la kak ni boleh x syg anak kak oi. Aku baru nampak dua line dkt pregnancy test tu pun dah jatuh sayang.

Sanggup berpisah dgn suami kalau suami taknak anak tu. X boleh bayangkan ke muka diorang baru lahir tu comelnya mcm mana, bau ubun2, senyuman time tidur.

Haisyhh, aku kalau boleh mengandung tetiap tahun nak mengandung. Tapi laki aku lg pentingkan kualiti hidup anak yg ada sebelum kami pikir nak tambah anak. Merancanglah sebelum terlambat.

Nafisah. Saya termengandung pd usia yg agak lewat40++ tapi x pernah terlintas utk buang ank anugerah allah pd kita..sebab saya takutkan allah bila dh mengandung tu bawa lah amanah yg diberi dgn penuh ksyukuran walau byk ujian saya hadapi masa preggy ank bongsu tahun 2019 ..

sekarang ank dh hampir 2 thn dh bokeh sebut abah,kakak bising mulut dia walaupun dia ank istimewa saya dan suami terima dia seadanya doakan ank saya sihat dan ceria selalu baru lps operate jantung bln 6 ari tu dia lah penghibur kami sekeluarga.

Madam.Ni laaaa masalahnya orang Melayu Dktor2 belajar ilmu sains kurniaan Allah bertahun2 lamanya demi kselamatan dan ksihatan ibu2. Bila dinasihati, taknak dengar.

Tapi nasihat makcik bawang, dengar pulak.
Sebab tu kalau nak guna perancang, kena gi jumpa doktor mnta nasihat. Bukan dengar maklumat tak sahih.

Takut makan/guna perancang, tapi tak takut gvgurkan anak.

Tolonglah. Lebih baik makan/guna perancang keluarga daripada menggvgurkan baby.Elak lebih baik dari bnuh.

Dalam islam pun tak salah guna perancang untuk ksihatan ibu dan anak2.

Kadang2 wife nak pakai perancang, suami tak bagi.Sebab anak punca rezeki.

Eh pergi menuntut ilmu agama dengan ustaz la. Kalau anak ramai2 tapi terabai, bukan rezeki yang dapat, tapi dosa

. Anak bertambah usaha kena tambah. Bukan duk diam tak buat apa2 lepastu harap anak tu lahir dengan rezeki.

Takut wife gmuk kununnya. Ingat gvgur paksa camni tak rosak badan ke? Alih2 dingin dengan wife sebab badan rosak sana sini.

Pastu mula la cari lain. Padahal suami yg suh gvgur. Betul2 zalim, masuk neraka la suami gini

Perancang keluarga sangat penting untuk membantu ksihatan mental, fizikal dan emosi ibu2, dan juga anak.

Suami tolongla faham. Jangan hanya fikir untuk kepuasan nafsu sendiri. Yang merana tu isteri.

Ni tak. Bila dah termengandung, gelabah nak buang. Pemikiran apa ni? Kan lebih baik dirancang.

Setiap kehamilan tu perlu diingini, bukan dibenci.Haram gvgurkan anak tanpa sebab musabah. Eiii paham tak

Cikros.Last2 kencing tak lawas. Yang bawah sentiasa berair, longgar, berbau. Laki cari lain (bukan tuduh, tapi tt kata laki dia dah tak layan dia sekrang sejak skit).

Dulu ikut sangat cakap laki gvgurkan anak2. Kalau tak gvgur anak2 tu boleh jadi peneman di hari tua.

Suami ni kita boleh cari dan bertukar ganti kalau jodoh tak panjang. Anak tu drah daging sendiri tak ada galang ganti sampai akhirat.

Sebab tu dikatakan bila maati tinggal 3 benda, sedekah amal jariah, ilmu dan anak.

Pengajaran utk k4um isteri yg lain. Setia pada suami biar pakai otak.

Tapi memang ada kumpulan wanita yang nak berkahwin tapi tak mau anak. Tapi ok la mereka beritahu siap2 pada boyfriend masing2 lepas kahwin terus nak potong dan ikat peranakan. Risau juga dah kahwin, masa seronok tak ingat dunia. Nanti termengandung nak gvgur sebab mereka memang tak nak anak.

Farah. Ada je pasangan macam ni. Bukan xde ilmu agama. Tinggi pun ilmunya. Tp gvgurkan juga janin sebab suami xnak anak dah katanya. Senang je suami tu bagi arahan.

Dia tak tanggung azab skitnya. Dah tau xnak anak dah, bertanggungjawab lah atas perancangan keluarganya..yang isteri pulak x habis2 meratap x tau nak buat apa sbb suami suruh jugak gvgurkan..

Arifah.Saya pun awalnyer xfaham kaedah merancang..rancang sendiri xmenjadi..makan ubaat tapi xkosisten..ambil injection xserasi…

lastnyer cube IUCD itupun tanya kawan dia advice pakai IUCD xganggu h0rmon..dah 6 thn pakai..first time 3 years then yg second time 5 years ..so expired nanti time anak bongsu umur 8thn

Jujur xganggu hubungan suami isteri pun..xganggu horm0n..saya xpening nk makan ubaat ikut time dan kaedah iucd nih free aje pasang dekat KK waktu anak bongsu saya 3 bulan..

Jika xbersedia lebih baik merancang..kita nk harap suami tlng rancangkan memang agak susah..jadi baik kita ambil inisiatif sendiri..buat research dan jgn percaya ckp2 org

IUCD keberksanan dia dlm 98% tapi kaedah nih paling sesuai utk ibu2 yg xpandai merancang sendiri