Hari2 mak mertua berebut nk msak utk suami, tak bagi aku msak sbb nk suami mkn dari air tangan dia je

Foto sekadar hiasan. Salam min.. Tolong hide fb saya.. Esok cukup 3 tahun usia perkahwinan saya dengan suami.. Saya tinggal dengan MIL, sebab suami anak bongsu.. Saya tak pernah gduh dengan MIL.. Tapi 2,3 hari ini kami gduh besar.. Saya isteri yang bekerja.. Sesekali dapat masak untuk suami, alhamdulillah.. Tapi bulan puasa nak la masuk dapur asah tangan masak untuk suami..

Tapi lain pula yang jadi bila kena kongsi dapur ni kan.. MIL hari-hari tanya nak masak apa untuk berbuka puasa.Saya cakap nak masak sekian2 Tapi bila saya masuk bilik tidurkan anak..

Tup tup tengok dia dah masak lauk yang saya nak masak.. Bukan sekali dua, tapi hari-hari.. Saya juga nak suami makan air tangan saya.. Saya dah cakap dengan MIL, biar saya je yang masak..

Tapi MIL cakap anak dia suka makan air tangan dia, saya masak tak seberapa.. Terk3sot hati saya dia cakap macam tu min, sedih saya tanggung sendiri..

Tak pernah sekali pun mengadu dekat suami.. 2 hari lepas saya gduh besar dengan MIL.. Suami tegur MIL lain kali kalau nak masak, sepakat dengan saya..

Hari tu suami minta lauk ikan pedas, tapi saya tak buat.. Saya goreng je ikan tu sebab MIL dah buat pedas telur.. Saya taknak membazir, suami faham..

Sebab saya stay 3 beranak je, makan tak banyak.. Lepas suami tegur, MIL melenting marahkan saya.. Dia cakap saya mengada-ngada, manja, perangai macam taik..

MIL cakap saya tak kenal lagi dia tu orang yang macam mana.. Memang kasar dan macam-macam lagi dia tuduh saya.. Kata-kata tu macam dia memang tak suka saya sejak dari dulu lagi..

Bahasa dia memang menakutkan, saya terkejut sampai menangis teresak.. Tapi walaupun saya fikir salah tu bukan salah saya sepenuhnya..

Saya still pergi minta maaf dengan MIL.. Saya cakap tak terniat nak buat dia marah.. MIL tak hiraukan maaf saya.. Saya melutut ciium kaki dia, tapi dia tepis saya..

Saya minta pada suami untuk balik rumah mak saya, saya perlukn masa.. Sebelum keluar rumah, saya ciium tangan MIL minta maaf sekali lagi..

MIL diam je.. Saya cakap nak balik rumah mak sekejap.. Sekarang dah dua hari duduk rumah mak.. Suami datang jenguk kejap-kejap.. Saya bukan nak minta kecaman dari anda semua..

Saya cuma mohon pendapat anda semua.. Saya buntu nak balik rumah MIL lepas macam-macam dia tuduh saya..

Dan saya takut ipar duai belah suami masuk campur bila MIL cerita perkara ni.. Mohon komen yang ikhlas dari anda.. Terutama yang tinggal dengan mentua.. ?

KISAH KE 2. Mak mertua memang tak pernah suka saya sebab tak kerja hanya suri rumah. Suami bagi RM200 sebulan untuk barang dapur. Saya guna sebaiknya tapi mak mertua dan keluarganya selalu menumpang makan rumah kami. Mak mertua arahkan saya masak lauk banyak untuk mereka sedangkan saya nak berjimat….

Salam warga KRT. Saya seorang surirumahtgga n setelah berkahwin dengan suami, kami terus menetap dengan ibu mertua saya yang sudah kematian suami.

Ibu mertua dari awal perkahwinan lagi memang tak menyukai saya kerana dirasakan saya menghabiskan duit anaknya sahaja. Suami saya sangat bertanggungjawab.

Makan pakai saya semua cukup walaupun tidaklah mewah oleh kerana dia pon hanya bekerja biasa2 shj.

Duit nafkah bulanan rm100 yang diberi oleh suami, saya gunakan untuk bayar wang pinjaman pelajaran. Perbelanjaan bil api air astro di rumah juga suami tanggung.

Masalah mula timbul apabila mertua seakan2 cemburu melihat segala perbelanjaan saya yang ditanggung suami.

Dia mula meminta lauk yang mahal2, sehinggakan setiap kali adik beradik, saudara mara suami pulang ke kg, suami juga yang perlu sediakan lauk dan bahan2 mentah.

Suami beri rm200 kpada saya utk perbelanjaan brg dapur untuk 2 minggu. Alhamdulillah, selama ini memang cukup n saya gunakan sebaiknya.

Menangis rasanya, apabila stok lauk 2 minggu yang saya beli haritu dah habis menjamu saudara mara yang pulang ke kg. Sudah beberapa kali terkena macam ni.

Mertua seakan2 marah bila kami berkira sedangkan adik beradik lain balik berlenggang takde beli lauk mentah utk dimasak pon. Mak mertua arahkan saya masak banyak lauk sedangkan kami perlu berjimat.

Makan minum ditanggung dari sarapan, tengah hari, minum petang, dinner selama 2-3 hari. Duit belanja hulur pada mertua bukan pada kami.

Saya jadi serba salah nak minta duit pada suami lagi utk beli brg dapur. Geram pon ada sebab saya punyalah berjimat2 setiap kali masak. Beli ikan pon yang murah2 je.

Kalau mertua yang ke pasar, rm200 tu boleh habis pada ikan2 ketam udang je. Belum brg kering lg.

Ksian pada suami. Berkira ke kami ni dgn saudara mara n adik beradik? Tapi setiap kali mereka balik kampung, kami jadi tak seronok pulak.

Ini antara respon daripada netizen mengenai perkongsiaan kisah pertama.

Izni. Mengalah adalah jalan terbaik. Maksudnya kita boleh bersabar & pahala dapat kat awak. Ikhlaskan hati. Memang tak mudah duduk satu bumbung tapi nak buat macam mana kan, bila awak ambik hati mertua Insyaallah semua akan okay. Selagi dia nak masak & boleh masak, biarkan je.

Ain. Duk asing lg baik kot asenya.lau satu ruma mmg leceh sikit.ada je bnda x kena.ada sorg insan ni penah pesan kat sy,klu dah kawen duk asing je,sb klu satu umah ada 2 pmpn mmg leceh sikit.contohnya mcm k3s awak la.pasal masak je pon dah nak gado besar.jdnya somi plak berada dlm keadaan serba salah nti.

Mira. sis tinggal ngan mentua nie kena tahan hti, fikir positiv jak mkng mama mhu buat terbaik untuk anak nya,,, dulu duduk kat mil juga bila bab memasak sy akan tnya mhu masak apa klu mil tgh masak lauk kegemar mereka sy hnya akan tlg sedia2 kan jak sy bukan apa biar pun dah di ajar resepi turun menurun tpi tetap x sma air tangan mil, klu tumis2 tu blh lah,,,

selalu juga terasa tpi pujuk diri sendiri untuk mengalah, kadang tu mengadu juga ngan hsbd tpi sekadar untuk meluah kan jak,,,

biasa lah bila tinggal bercampur x semestinya mil adik beradik pun blh jdi gduh,krisis benda kecil pun blh jdi cerita,bgus tinggal asing2…sy skg dah duduk asing2 semua setel, bab masakan mil, smpi skg biar pun duduk asing tetap mil masak lebih hntr ke rmh…

bab yg sdh gduh tu x tau mcm mna cra nak tlg sis sbp klu sdh gduh nie mcm mna pun kitA minta maaf tetap ada d ingatan…biar pun bulan kita yg slh kita minta maaf jak..

Lifah. Untong dpt mak mertua mau tlg masak..ada sesetngah mak mertua tau nk mengarah je..die tau awak tu pnat sbb tu dia tlg masak..klau saya lgi suka klau mak mertua mau masak.penat lh balik krja nk brsilat kat dapur tu .

Raudah. mil pn bglah peluang isteri masak..suami pn nk rs air tgn istwri..siap ckp mnntu masak xsdp..siapa yg xjaga hati skang ni..mak is mak tp same2 jaga hati dan prasaan..mnntu snggup dduk dgn mil tngglkn mak ayah dieorg..so jagalah hati mnntu jgk..bersyukur mnntu nk duduk ngn die..klu nk mil je masak xblh jgk

Hidayah. Saya kurang fhm.. Kenapa suami tu tegur mak dia.. Dan ape yg dia tegur.. K3silapannya di situ.. Sbb ank, bukan senang2 boleh tegur mak cmtu.. Sbb dia, MAK.. kena ingat tu.. Di sebabkan teguran tu, mak terasa hati..

Dan dia marah, sbb merasakan ank lebih sygkan isteri berbanding dia.. Dan pd saya, xslh klu mertua masak.. Bersyukur sbb mertua rajin dan baik..

Tp, yg silapnya perasaan yang bermain dlm fikiran awak.. Ape yg nk di jelous kan klu mil masak.. Ank dia.. Awak menantu dia.. Sama2 boleh makan..

Dan sebenarnya seorg mak, dia ingin nk buat yang terbaik untuk ank2nya.. Jd, kita sbg menantu, jgn nk lawan lh mak mertua..

Kita pikat suami kt lain pulak.. Klu dh bab makan xdpt sbb menghormati mak mertua.. Benda simple je awalnya.. Tp, di sbb kan perasaan yang kurang bagus tu, oa menjadi masalah yg agak besar..